»

Thursday, July 16, 2009

Ex school !!!

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Dan Maha Penyayang..

Assalammualaikum


Alhamdulillah...ana dapat meluangkan masa untuk menambah bahan cerita di sini..hurm apa yang hendak ana kongsikan adalah berkenaan ex sekolah ana..


Ana mula mengenal huruf A,B,C dan 1,2,3 dari rumah..gurunya terdiri daripada ibubapa kesayangan ana sendiri..masa itu..ana tidak mengetahui apakah yang ana pelajari..umur ana pun baru setahun jagung..lepas tu..ana di hantar ke sebuah tadika kemas di satu tempat nie..di situ ana mula mengenali kawan-kawan baru..walaupun pada mulanya ana takut hendak pergi ke tadika tersebut..hurm..di situ,banyak kenangan pahit dan manis. Cikgu2 ana sume ye baik2..tapi tulah..kat sana kawan-kawan ana ad yang nakal dan ad juga yang baik..pernah satu hari tu..ana kena buli dengan sorang budak nie..ish3..nasib baik ana maintain cool je..cikgu pon datang..tapi ana x penah salah kn dye..mybe dye ad masalah mase tue..siapa tahukan..

Ok..lepas tu..ana smbg bljar di sebuah sekolah rendah kt kawasan felda..kawan ana makin bertambah tapi kena pandai pilih kawanlh..klu x..bahaya..ana masih mencari2 teman sejati tapi x jumpa lagi..memang agak sukar untuk belajar tanpa temankn..tp akhirnya ana ketemu jua..Alhamdulillah..di sekolah rendah ana aktif dalam bola jaring..muka ana pun bertambah gelap gelita..hahaha..bila balik rumah je..adik beradik ana selalu menyakat..'eh..kat rumah ni ada kuda belang lh'..ish3...geram pun ada tapi ana cool jek..normallh tue dalam family mesti ada gurau dan senda..cuma jangan terlalu sensitif je...Ana memang suka main bola jaring..sbb boleh mendisplinkan ana..Insyaallah..


Setiap kali menjalani latihan bola jaring memang perit..kena lari sekeliling gelanggang 10 kali..lari berpatah balik 10 kali..lari naik turun tangga 10 kali..huh..memang perit tapi ana kuatkan semangat..kawan-kawan ana sume pun bersemangat..aja-aja fighting..

Ana selalu main kat tempat 'GA' atau goal attack..ana penah kena shut goal guna buah kelapa..aduh..besar dan berat pulak tue...ish3..memang x larat nk agkat..
memang kenangan mase tue..hurm..bila ana ingat balik..rindu sangat dengan team netball ana masa sek rendah..
Setiap tahun kat sekolah rendah akan diadakan camping..pastinya ana akan menyertai sebab ana memang suka dengan aktiviti lasak..memang fun..ada satu camping nie yang ana kenangannya..tapi ana x ingat darjah bpe..mse tue..ari first ana dgn kawan2 ana kena tidur kat dewan B...memang byk misteri kat situ...kawan ana nampak satu lembaga berkeliaran disisi kami yang sedang beradu..antara percaya atau tidak..itu terpulang kepada masing2..memang didunia ini kita sedia maklum ad berbagai jenis mahluk Allah y tinggal bersama...cuma tidak dapat kita lihat menerusi pancaindera kita...

Hurm...aktiviti kat camping tu memang seronok..

Melangkah destinasi ke darjah 6..tahun yang memang kena study hard..ana mengambil upsr pada tahun itu...memang banyak tekanan..ana yang sek. di sek. rendah biasa amat gusar..
mampukah ana mendapat kputusan y cemerlang??Ana selalu berdoa agr dipermudahkan segala urusan..Amin..

Time peksa..ibu dan ayah ana mengiringi ana..terasa berat tanggungjawab y di galas..sbelum masuk ke dlm dewan..ana mengambil wuduk semoga kegusaran ana berkurangan,..selepas bersalaman dengan ibubapa ana untuk masuk ke dalam dewan peperiksaan..semangat ana bertambah..berjuang dalam dewan peperiksaan..marha2..

Lepas satu minggu bertarung di dalam dewan..akhirnya..selesai juga upsr..betapa gembiranya ana pada masa tu..hanya Allah saja yang tahu..

Akhir tahun kami semua meluangkan masa bersama teman2 ana di sekolah..lepas ni..kami akan merantau..dan meninggalkan kawan2 utk meneruskan pembelajaran...

Masa tu..batu seremban,ceper, sahiba,monopoli, chess,dam dan congkak menjadi teman hiburan..cikgu pula sibuk menguruskan pertandingan di akhir sesi sek...tahaun depan kami akan meninggalkan sek ini..hanya tinggal memori..

Masih segar di kotak memori nama2 teman sekelas...
ain,naimah,sheila.dayah,mira (e),mira, shano,zawieyah,syaza,qila,khatijah,haliza,mimi,zafira,fauziana,
suriani,nazirah,fatimah,hana,nazri,najib,haziq,asyraf,arif,
hafiz (y),hafiz (r),yazid,zainol,fayyadh,firdaus....
maaflah sekiranya ada nama rakan sekelas 6 falah terlepas drpd kotak memori ini..
rindu sangat ngan korang...
Ana dulu bestfriend ngan naimah..dari taska..bile darjah 6 jerk...baru ana tahu yang kami ni sebenarnya sepupu..tapi jauh sikit..itulah..kenangan...tapi dah lame x jumpa dorang..






Akhirnya..result upsr keluar..dan Alhamdulillah.
ana punya result cemerlang..dan ana meneruskan
pelajaran ana disebuah sekolah menengah agama di satu tempat..perasaan teruja ana tinggi kerana ana tidak pernah tinggal di asrama penuh sebelum ini..dan ana merasa juga tinggal di asrama..
bermulalah episod baru dalam hidup ana bergelar pelajar sek.agama..

Seawal permulaan ana disana...ana diajar pendekatan cara hidup Islam yang sebenar..betapa khilafnya ana selama ini kerana pengetahuan yang cetek terhadap agama ana..

Alhamdulillah..ana di antara orang2 yang terpilih oleh Allah untuk belajar di sana..begitu indahnya perasaan ana...

Form 1..satu tahun yang sgt sukar bagi ana..yelah..ana mula belajar bahasa syurga iaitu bahasa arab...sebelum ini..ana tidak belajar bahasa baru ini sedalamnya..setakat asasnya semasa di sekolah agama pada waktu petang..tapi ana kuatkan semangat untuk belajar..disamping sokongan teman2 seperjuangan yang baru...
form 1..ana seorang yang pendiam..berkawan dengan sume orang tetapi sukar untuk berkomunikasi dengan mereka...yelah..orang baru..kelas ana pada mase tue sume perempuan..dan memudahkan ana untuk membuat pergerakan bebas..hehe

Ana smbung sek agama petang di sana juga..dan kelas ana campur L dan P...masih berperangai yang sama..pendiam..

Di waktu pendaftaran sekolah agama..ana terserempak dengan seorang hamba Allah..tiba2 hati ana terdetik...siapakah gerangan si dia...SubhanAllah..sungguh tenang wajahnya..ana cepat2 menundukkan pandangan ana...hurm..pertanyaan ana terkabur begitu saja..kemudian ana di tempatkan di satu kelas..bising sangat..almaklum..baru hendak mula berkenalan dengan rakan2 baru...lepas seminggu ana di tempatkan di kelas tu..ustazah ana check semula nama anak2 muridnya..dan nama ana x ada..huh..memang gabra mase tue..takut..
apabila di selidik..rupanya ana salah masuk kelas..ish3..bukan main malu pada mase tue..
terasa geram pula pada akak yang menunjukkan kelas pada ana dulu tapi ana cuba cool..
sekarang ana melangkah ke kelas sbnar ana..lalu bersalaman dgn guru sbnr ana..ana duduk d blkg skli..ish3...
sedih sungguh..

Form 2..byk kenangan pada mase tue..ana sudah ketemu dengan sahabat sejati..hurm..ana namakan dia tomoyo..dye seorang budak P yang kecil dan pandai..kemana saja ana pergi..tomoyo sentiasa di samping ana..bagaikan isi dengan kuku..ana bersyukur sangat kerana bertemu dengan sahabat sejati...

Form 2..kelas ana campur dengan lelaki...agk terbatas pergerakkan ana..hurm..Alhamdulillah..walaupun ana tidak sama kelas dengan sahabat karib ana..

Ana tetap happy go lucky..byk kenangan di kelas tu..tahun tu..ana amk peksa SMRA..sume b.arab..mmg mencabar..tapi ana try my best....dan Alhamdulillah sume nya berjalan lancar..
Form 3...ana mula aktif dalam kelab uniform..pmr pun semakin dekat..hati pun rasa gusar mengenangkan pmr hampir tiba...ana selalu mendekatkan diri dgn Allah spaya sentiasa tenang dan dipermudahkan segala urusan...

Alhamdulillah..keputusan ana baik dan dapat meneruskan pelajaran dalam aliran sains tulen di tingkatan 4...
Tahun ini ana gembira sangat kerana dapat satu kelas dengan tomoyo..ap lagi...kami umpama belangkas..hehehe..kemana saje berdua..memang ngam..huh..tahun nie ana bljar subjek sains tulen..memang mengcabar...lagi2 subjek +math...aiyoh...macam nak pecah kepala ana..huhu..takutnya nk spm....

Form 5..byk sgt kenangan yang nak ana share tapi ana tidak ada kesempatan pada hari ini..
ana akan share di lembaran baru...
ana rindu sangat kawan2 ana..hah..di situlah ana bljar..
rindunya ngan korang...semoga ukhuwah kita berkekalan selamanya...amin...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...