»

Saturday, November 26, 2011

pEsOnA cOkLaT !!!

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalammualaikum

Di tatap mempesonakan,
Di sentuh halus,
Di hidu menakjubkan,
& nikmat dijamah....

Alhamdulillah, ana di beri kesempatan untuk mencoret lagi di sini. Kali ini tentang COKLAT. Ana sukakan tajuk kali ini kerana coklat merupakan makanan ringan yang paling memikat hati ana. Subhanallah, sungguh enak nikmat Allah yang satu ini. Di antara banyak-banyak coklat, ana paling sukakan coklat susu (white chocolate). Terdapat banyak kelebihan pada coklat ini yang mungkin terselindung dari pengetahuan minda. Ingin ana kongsikan infomasi tentangnya dengan saudara dan saudari sekalian.

PESANAN SI JANTUNG HATI

Coklat baik untuk jantung yang sihat. Penyelidikan terbaru membuktikan bahawa coklat merupakan sumber anti-oksidan yang terbaik. Anti-oksidan di dalam coklat di kenali sebagai phenol boleh mempengaruhi lipoprotein densiti rendah (LDL), pengangkut kolesterol ke dalam darah secara langsung. Phenol akan menghalang kerosakan oksidasi LDL yang perlahan-lahan akan mengurangkan kadar mendapan lemak dalam arteri. Pengambilan kompaun poliphenolik, sejenis anti-oksidan yang terdapat di dalam buah-buahan, sayuran, teh dan coklat berpotensi mengurangkan risiko sakit jantung dengan melindungi kerosakan sel tubuh akibat radikal bebas. Coklat secara semulajadinya kaya dengan poliphenol. Coklat gelap pula mengandungi lebih poliphenol berbanding coklat susu kerana kandungan massa koko yang tinggi.

Coklat susu (50 g) ----> 100 mg poliphenol
Coklat gelap (50 g) ----> 300mg poliphenol
Serbuk koko (16 g) ----> 200 mg poliphenol
Teh (240 ml) ----> 400 mg poliphenol

Rahsianya, makanlah coklat sederhana sebagai sebahagian diet yang seimbang...=)


NIKMAT COKLAT YANG MENCERIAKAN

Coklat adalah makanan istimewa yang sesuai untuk pemakanan yang sihat. Mengambil makanan yang di gemari akan menghasilkan endorfin. Bukan hanya coklat malah apa juga makanan yang lazat akan menghasilkan endorfin iaitu sejenis protein. Penyelidikan mendapati bahawa nikmat memakan coklat di ransang oleh endorfin. Oleh itu makanan yang lazat dan di gemari seperti coklat bertambah kenikmatannya kesan pelepasan endorfin di dalam otak. Dengan ini memakan coklat akan memberi nikmat mengasyikan. Nikmat coklat juga datangnya daripada gabungan aroma dan rasa sensasi di dalam mulut yang memberikan kelazatan luar biasa dan menjadikan kehidupan kita riang, ceria dan bersemangat sepanjang hari. Nikmati coklat dan nikmati kehidupan lebih ceria...=)


COKLAT MENGUNGKAP SERIBU KATA
&
MENGHURAI SEJUTA RASA

Sekotak coklat sebagai pengutus kasih sayang dan melahirkan penghargaan lebih bermakna dan penuh ketulusan. Samada ingin melahirkan isi hati, meluahkan pujukan kasih, meraikan hari istimewa atau sekadar menambah kemesraan, coklat menjadi pemberian bermakna yang sesuai untuk apa jua majlis dan perayaan.

Coklat mengungkapkan lebih seribu kata-kata untuk kita...


MITOS VS FAKTA

MITOS
Coklat yang mengandungi koko adalah makanan yang tidak berkhasiat.
FAKTA
Satu bar 1.5 auns coklat susu menyumbang kandungan peratus berikut kepada nilai pemakanan harian yang disyorkan (USRDA): Kalcium - 9%; Riboflavin - 9%; Protein - 6%; Zat Besi - 3%; Vitamin A - 2.4%; Thiamine - 2%. Nilai khasiatnya akan bertambah jika kacang atau mentega kacang dicampurkan. Coklat sungguh berkhasiat.



MITOS
Coklat adalah sumber utama 'dietary sugar' untuk kanak-kanak.
FAKTA
Kajian yang dijalankan di Michigan State University menunjukkan bahawa kurang MYTH daripada 3 peratus daripada jumlah pengambilan gula oleh kanak-kanak diperolehi dari coklat dan lain-lain konfeksyen.



MITOS
Coklat mengandungi sodium yang tinggi.
FAKTA
Satu bar 1.5 auns.coklat yang tidak manis atau separuh manis hanya mengandungi 1.5 mg sodium; satu bar coklat susu - 40 mg. Cuba bangdingkan dengan: 1 cawan susu - 122 mg; 1 keping roti gandum - 132 mg dan 1 auns keju swiss yang mengandungi 440mg sodium.



MITOS
Coklat menyebabkan kerosakan gigi.
FAKTA
Kajian telah mendapati bahawa satu daripada bahan yang terdapat dalam serbuk koko menghalang pembiakan bakteria yang akan membentuk plak gigi. Oleh itu coklat bukanlah penyebab jerawat. Sebenarnya, faktor pemakanan tidak mempunyai kesan atau bukan merupakan punca langsung terhadap jerawat tetapi ia adalah keadaan kulit yang disebabkan oleh aliran keluar minyak yang berlebihan.



MITOS
Kafein dalam coklat menyebabkan kanak-kanak terangsang dan menyebabkan mereka terlalu aktif.
FAKTA
Satu auns coklat adalah 5 milligrams. Satu cawan kopi mengandungi antara 93 dan 153 milligrams dan bagi teh pula ia bergantung kepada berapa lama ia dibuat, mengandungi antara 28 dan 44 milligram kafein secawan. Ada juga minuman ringan yang mengandungi antara 32-65 milligrams bagi satu tin seberat 12 auns.
Anda terpaksa memakan banyak bar coklat (lebih kurang 50 - 1.5 auns bar coklat) barulah anda boleh menyalahkan coklat kalau anda tidak nyenyak tidur.



MITOS
Memakan coklat dan lain-lain konfeksyen adalah penyebab utama kegemukan kanak-kanak.
FAKTA
Kajian menunjukkan kanak-kanak obes mengambil gula yang kurang tetapi lebih kepada lemak dan protein.



sEmuAnYa tEntAng cOklAt.........................^,^

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...